Tidsam är Sveriges största tidskriftsleverantör och ser till att konsumenter får tillgång till fantastiska tidskrifter och magasin via dagligvaru- och servicehandeln runt om i landet. Vi levererar tidningar till ca 5 000 återförsäljare, med försäljning i fysisk butik och online.

I Sverige säljs det tidningar till ett värde av knappt 1 miljard SEK på ett år och ca 80 % av det säljs inom Dagligvaruhandeln.

Vårt sortiment består av ca 1 800 titlar från mer än 270 olika förlag över hela värden. Sortimentet innehåller många starka varumärken och har en bredd som passar för både stora och små läsare.

Tidsam ägs av de fyra förlagen Egmont Story House, Aller Media, Albinsson & Sjöberg och Bonnier News. Vårt huvudkontor ligger i Stockholm och Distribunalen, där vi packar ca 1 miljoner tidskrifter varje vecka, är placerad i Värnamo. Tidsam har ca 134 medarbetare och tillsammans arbetar vi för att nå vår vision: Tidskrifter för alla. Överallt.

Tidsam har två dotterbolag, Interpress AS i Norge och Swedcirc AB.
Läs mer om oss och våra produkter på http://www.tidsam.se.

SENIOR REKRYTERINGSKONSULT OCH PARTNER
Ulrika Danielsson
070-233 81 67
ulrika.danielsson@finnvedenexecutive.se

Till distribunalen i Värnamo söker vi nu en

Logistikchef med platsansvar

Vi erbjuder dig att leda en intressant och komplex logistikaffär

Tidsam distribuerar på uppdrag av Sveriges ledande förlag, tidningar till svensk handel. Vi skräddarsyr sortimentet till varje återförsäljare för att optimera försäljningen utifrån konsumenternas efterfrågan.

I Tidsams uppdrag ingår även att utveckla exponeringen av tidningar i butik och säkerställa att återförsäljarna möter konsumenterna på rätt sätt. Det innebär allt från hur en tidningsavdelning är placerad, hur den ser ut, vilket sortiment är bäst för att möta konsumentens efterfrågan samt att erbjuda effektiva kampanjer för att optimera försäljningen. Logistiken, för att stödja Tidsams uppdrag, är både komplex och utmanande vilket ställer höga krav och förväntningar på vår enhet i Värnamo. Vår enhet förväntas säkerställa att ca1 miljon tidningar i veckan, fördelat på 2000 titlar, kommer i rätt tid och rätt antal, till 5 000 butiker i Sverige och 550 butiker i Norge.

Huvuduppgiften för logistikchefen är att med fullt resultatansvar driva och utveckla verksamheten och processerna samt att säkra en effektiv och kvalitetssäker distribution, vid enheten i Värnamo. Ditt budgetansvar är 120 miljoner kronor och du har fullt personalansvar för våra 100 medarbetare. Förutom att leda ledningsgruppen i Värnamo kommer du att aktivt delta i ledningsarbetet i den centrala ledningsgruppen i Tidsam, med syfte att utveckla hela koncernen. Vi ser det också som viktigt att det finns ett nära samarbete mellan Tidsam och dotterbolaget Swedcirc, både avseende personal och affärer.

Ansvarsområden
Du kommer att ansvara för att leda enheten så att den i sin helhet drivs med hög produktivitet, effektivitet och kvalitet samt optimera arbetsflöden och leveranssäkerhet. En viktig del i uppdraget är att hantera upphandling av transporter till våra återförsäljare i Sverige och i Norge, som på ett affärsmässigt sätt gynnar försäljningen. Du ansvarar även för upphandling av inleveranser för internationella tidningar till Sverige. Vi ser det som viktigt att kontinuerligt arbeta med utveckling och ständiga förbättringar. Vi lägger stor vikt vid att fortsatt utveckla en hållbar verksamhet, både vad gäller lönsamhet, miljöarbete och arbetsmiljö. I ditt uppdrag ingår också att strukturera produktionen och distributionen på ett sätt som skapar rum för tillväxt. Du förväntas ha förmåga att framgångsrikt driva projekt, som kan leda till nya affärer eller utveckling av befintliga. Strategin för de kommande fem åren går i samma riktning, vi kommer att ha stort fokus på en effektiv och kvalitetssäker tidningsdistribution, samtidigt som nya affärer skall implementeras.

För att möta framtiden på det mest effektiva sättet arbetar vi med att utveckla, effektivisera och digitalisera vår verksamhet. Ditt ansvar innefattar även vårt strategiska IT arbete för koncernen.

Kvalifikationer
Du har en eftergymnasial utbildning inom logistik eller motsvarande. God erfarenhet ifrån distribution och logistik är ett krav. Du har dessutom en viss erfarenhet ifrån tillverkningsindustri och lager. Det är också en fördel om du är en van kravställare på IT stöd och affärssystem.

Din ledarkompetens är påtaglig och du har en förmåga att både coacha och leda dina medarbetare både individuellt och som team. För att axla denna roll tror vi att du kan motivera dina medarbetare, skapa engagemang och delaktighet. Du är en möjligheternas person och har förmågan att hela tiden se förbättringspotential. Som person är du trygg, stabil och har självinsikt. Du är tydlig i ditt sätt att kommunicera. Vi prioriterar ledarskapet och lägger stor vikt vid personlig lämplighet. Som person har du integritet, är strukturerad och analytiskt lagd. Du är affärsinriktad, en teamspelare och professionellt handlingskraftig. Du har god förmåga att skapa förståelse för nya arbetssätt och att uthålligt driva och pedagogiskt visa vägen för ett gemensamt arbetssätt. Din sociala och kommunikativa förmåga gentemot såväl koncernledningen som mot, leverantörer, medarbetare och alla som korsar din väg är av stor vikt för framgång.

Välkommen med din ansökan!

I denna rekrytering samarbetar vi med Finnveden Executive AB. För ytterligare information om tjänsten kontakta rekryteringskonsult Ulrika Danielsson, tfn 0702-33 81 67. Då urval sker löpande vill vi ha din ansökan snarast. Ansökan till tjänsten sker via Finnveden Executives hemsida, http://www.finnvedenexecutive.se




SENIOR REKRYTERINGSKONSULT OCH PARTNER
Ulrika Danielsson
070-233 81 67
ulrika.danielsson@finnvedenexecutive.se